Crematie "Holy man"

15 december 2015 - Ubud, Indonesië

Volgens mij heb ik al eens verteld over dat Ubud uit z'n doen was omdat ze drie weken bezig zijn geweest met de voorbereidingen van de crematie van de priester of zoals zij het noemen "Holly man". De goede man is geloof ik 98 geworden en de crematie heeft 2,7 miljard roepies (180.000 euro) gekost. Dit heeft de gemeenschap op moeten brengen! En dan te weten dan iemand in een Warung 45.000 (3 euro) roepies per dag verdient. De voorbereidingen betroffen niet alleen het maken van offertjes, maar ook het maken van verschillende bouwwerken, waaronder een stier van 8 meter hoog. De crematie was op dinsdag, maar maandag hebben ze het standbeeld (witte stier) al naar de tempel gebracht. Ik was toevallig in de buurt en heb ik het van dichtbij kunnen bekijken. Zo ontzettend mooi en zo ontzettend jammer dat de fik erin gaat. Alles is met de hand gemaakt, wat dat betreft zijn het echt kunstenaars.
Terug naar dinsdag. In vol ornaat liepen wij met zeven meiden naar Monkey Forest en namen een strategische plek in, naast de kant van de straat waar de optocht langs zou komen. Onderweg weer heel veel bekijks en complimenten vanwege onze kleding. En ik weet niet hoeveel foto's er van ons genomen zijn. Het was even wachten, maar daarna ging het helemaal los. Ik weet de volgorde niet meer, maar de optocht duurde denk wel een kwartier. Er kwamen verschillende gamelan muziekgroepen langs, vrouwen met heilig water op hun hoofd en offers. Er kwam een grafkist voorbij en het portret van de priester (weten wij in ieder geval op wie zijn crematie wij waren) Drie familieleden in draagstoelen, waarschijnlijk zijn vrouw met twee kleinkinderen. Nog een bouwwerk waarvan ik niet weet waarvoor het was. Mannen met make-up, kinderen met dikke lagen make-up. En tot slot de stier. De stier stond op een platform van bamboe en werd gedragen door mannen. Om de zoveel meter werd er van dragers gewisseld. Het is anders niet te doen. Ze hebben de mega zware stier minstens twee kilometer over de schuin oplopende straat moeten dragen en onder obstakels (elektriciteitsdraden) door moeten manoeuvreren en dat in de loeihitte. Zonder dat wij ook maar iets deden, liep het zweet al in stralen langs ons lichaam. Vlak voordat ze bij ons waren werd er een doek van ik denk 20 meter aan het bamboe platform met de stier gemaakt en begonnen mannen aan de stier te trekken. Opeens kwam de hele stoet op ons afgerend. Dat was best eng omdat wij in eerste instantie niet doorhadden dat het bij het ritueel hoorde. Na nog een scherpe bocht en flinke helling was de stier eindelijk op bestemming, een groot parkeerterrein naast Monkey Forest.
Op het parkeerterrein was een deel afgezet met in het midden een soort altaar (huis). De stier moest nog in het altaar geplaatst worden en een slagje gedraaid. Best spannend, wetende dat die mannen het moeten volhouden. Met kettingzagen werd het bamboe frame onder de stier vandaag gehaald en stond 'ie eindelijk op zijn plaats. Het lichaam van de priester moest uiteindelijk in de stier komen te liggen, daarom werd er een groot stuk uit de rug gezaagd. Om er goed bij te kunnen hadden ze een soort vliegtuigtrap van bamboe gemaakt. Voordat het lichaam erin geplaatst kon worden, kwam weer de hele stoet voorbij, dit keer vergezeld van een groot aantal priesters. Over een wit doek werd de kist met het lichaam en een kist met persoonlijke spullen naar de stier gedragen. Alles loodzwaar, bleek toen de bamboe vliegtuigtrap het begaf en de dragers zich nog net aan de reling konden vastgrijpen.
Nadat alle offers, persoonlijke bezittingen en het Holy water in de stier waren gezet, werd het stuk van de rug weer terug geplaatst.
Om 3 uur ging uiteindelijk het vuur aan. De stier vatte snel vlam en binnen de kortste keren viel de het lichaam door de onderkant van de stier. Dit hoort ook bij de traditie. Het was niet eng, want het lichaam was in doeken gewikkeld. Op de terugweg nog wat van de rituele voorwerpen gefotografeerd. Al met al een zeer indrukwekkende crematie. En heel bijzonder om mee te mogen maken!