Seminyak

27 december 2015 - Seminyak, Indonesië

Na het rustige Nusa Lembongan is Seminyak best een grote overgang. Voor wie het niet kent: het is de luxe versie van de  overtoeristische badplaats Kuta. Er is een lange weg en die begint met Kuta, dan wordt het Legian en tot slot Seminyak. Het geldt ook voor de prijzen van de kamers, die lopen meer op richting Seminyak.
Ik kwam aan rond de lunch en raakte aan de praat met twee Engelse gasten die in Australië woonden. Daarna heb ik tot aan de zonsondergang aan mijn tint gewerkt!
De avond was verder rustig. Ik was helemaal verknocht aan mijn boek en heb lekker gelezen op mijn kamer.
De volgende morgen eerst heerlijk ontbeten aan het strand en daarna op koopjes jacht. Dat valt in Bali tegenwoordig best tegen. Veel winkeltjes hebben vaste prijzen en degenen die nog voor het afdingen gaan, beginnen met belachelijk hoge prijzen. Soms betaal ik uiteindelijk 1/4 van de prijs.
Via het strand ben ik weer terug gelopen naar mijn hotel. Heerlijk langs het water lopen en schelpen zoeken. Dat was helaas ietsje anders. Omdat het eb was, had het water allemaal vuilnis op het strand achtergelaten. In plaats van schelpen, zag ik waterbekertjes, verpakkingen van noedels, chips en weet ik niet wat. Zo afschuwelijk, maar vooral ook zorgelijk. Aan een beachboy heb ik gevraagd hoe het kwam. Hij legde uit dat de Indonesische mensen hun vuilnis overal neergooien. Nu het regentijd is, komt het vuil via de goten in de rivieren die uiteindelijk in de zee uitkomen. Weinig tropisch paradijs vandaag!
Na een heerlijke cocktail aan het strand, bij een van de hippe loungebarretjes met zitzakken, ben ik naar mijn kamer gegaan. Ik had niet zoveel zin om er in mijn eentje op uit te trekken. Had een reismaatje wel heel gezellig gevonden!
De volgende morgen, na weer een ontbijt aan zee, weer naar Ubud vertrokken. Daar ga ik de laatste inkopen doen en mij geestelijk en lichamelijk (veel massages) voorbereiden op mijn terugkeer naar Nederland.