Balinese bruiloft

12 november 2015 - Singaraja, Indonesië

Na een ochtend op school en een verkwikkende douche stond ik vanmiddag om half twee in vol ornaat klaar om naar de Balinese bruiloft te gaan. Normaal is het ongeveer 10 minuutjes lopen naar school, maar nu ging het even anders. Het begon al in het hotel waar de mannen stijl achterover vielen van mijn mijn outfit. Ze konden het duidelijk waarderen en ik kreeg zelfs het compliment: beautiful. Toen moest ik de straat op, dat was echt een feestje! De dametjes van de winkeltjes in de buurt vonden de outfit geweldig en ik ben nog nooit zo vaak beautiful genoemd. Je begrijpt dat ik onderweg een aantal keer uit heb moeten leggen wat ik die dag ging doen. Op school moesten de leerkrachten erg lachen toen wij (alle vrijwilligers) een voor een op ons paasbest de school in kwamen. Er zijn heel wat complimenten uitgedeeld. Tijd om te vertrekken naar Singaraja, een plaatsje in de bergen op ongeveer 2 uur rijden Ubud, (afhankelijk van het verkeer). Sjakitarius heeft daar ook een school en vandaag ging een van de leerkrachten trouwen. De route naar Singaraja is fantastisch. Ik heb ooit een artikel over Bali gelezen waarin stond dat er nergens zoveel verschillende tinten groen zijn als op Bali. En dat klopt! De weg ging door kleine dorpjes waar de tijd lijkt stil te hebben gestaan. Er is ook meer armoede in de streek en veel mensen werken hier nog op het land. Het oude Bali van vroeger. Halverwege hadden we een perfect Kodak moment, maar we konden helaas niet stoppen. We hadden namelijk zicht op drie vulkanen: Mt Batur, Mt Abang en Gunung Agung. Ze lagen mooi achter elkaar en met de wolken erbij was het een perfect plaatje.

Aangekomen op plaats van bestemming stonden de collega's en vrijwilligers uit Singaraja ons op te wachten. Zij hadden duidelijk minder aandacht aan de outfit besteed en hadden over het algemeen alleen hun Sjakitarius t-shirt aan met een sarong.

En dan zijn wij nu eindelijk bij de bruiloft aangekomen. Bij ontvangst kregen wij een flesje prik en stonden er diverse zoetigheden (allen apart in plastic verpakt) voor ons klaar. De bruid stond ons op te wachten zodat wij haar konden feliciteren. Ze was zo blij dat wij gekomen waren. Volgens mij is het interessant om blanken op je feest te hebben. De bruiloft werd gehouden op het erf van de bruidegom. Het erf stond vol met stoelen waar genodigden zaten. Er waren ook leerlingen van de school. Wij mochten op de veranda zitten bij de offers. De offers zijn zeer kleurrijk en helemaal van eten gemaakt. Toen wij ons geïnstalleerd hadden was het tijd voor de act. Er kwam een danseres op (mengeling tussen ladyboy en dragqueen) die met een Balinese dans begon. Al snel begon de danser of danseres flirterig met de mannen te dansen. Dit ging soms best ver: ik heb genoten! Ik moet even vertellen waarom deze persoon er was. Het is namelijk zo dat op een bruiloft een vrou die single is gaat dansen. Daarna gaan de mannen om de beurt verleidelijk met haar dansen. Dit had voor mij misschien ook beter gewerkt dan internetdaten.

Na  het maken van foto's hebben wij van een heerlijk buffet mogen genieten. En wat daarna gebeurde zit mij nog steeds dwars. De mannen gingen aan de overkant van het straatje zitten en gingen lekker aan de Arak (rijstwijn) en liedjes zitten zingen. Wij daarentegen zaten als muurbloempjes op een stoel en mochten niet drinken en roken. Nu doe ik dat laatste niet, dus dat was een meevaller. Op de terugweg lag de helft van de meiden te slapen en ik heb mij weer verwonderd over hoe het er op straat aan toe gaat. Wij zijn bijna geen een scooter met een achterlicht aan tegen gekomen. Levensgevaarlijk als je de wegen ziet. Op een punt zaten er zelfs drie vrouwen op de weg en die bleven lekker zitten toen wij langskwamen. En waarom zou je een waarschuwingsbord neerzetten als je op een onverlichte weg een berg zwart zand neerlegt. Kortom het blijft bijzonder.

Bij thuiskomst mijn outfit aan de Zweedse buurvrouwen laten zien. En toen naar mijn kamer. Daar lag een creperende kakkerlak of tor voor mijn deur. Met mijn slipper heb ik hem een oplawaai naar de tempel gegeven. Voor zijn holy einde! Het hotel heeft een eigen mini tempel net als ieder huis hier.

1. Alice:
    Hi An,

Wat prachtig allemaal en wat bijzonder dat vrouwen niet mogen drinken. Ik kom ook een weekje om af te kicken haha . Leuk hoor om sl je avonturen te lezen. Ik zit hier gewoon in de jaarlijkse herfstdip. Heb je ook een foto van he speciale outfit? Ben benieuwd nl.
    Nou beautiful geniet van alles. Veel
    Liefs en een dikke koeker Alicex
  2. Ed:
    12 november 2015
    Heeej An jij dacht vast op de bruiloft vol aan de Mojito's te kunnen gaan:-) waar is die mooie foto van je outfit ? Greeeetzzz Ed & Enjoy
  3. Ing:
    12 november 2015
    Zo leuk om aan het einde van een werkdag jouw verslag weer te lezen! Ik zit hardop te grinniken en de rest van de avond met een grote glimlach...
    Ga zo door en ja ook ik ben benieuwd naar die smashing outfit van je,
    X Ing en Jor
  4. Naat:
    13 november 2015
    Hey beauty!!
    Vast heel bijzonder om een bruiloft mee te maken. Volgens mij heb je het ontzettend naar je zin zo te lezen.
    kijk nu al uit naar je volgende verhaal
    Dikke kus xx
  5. Petra:
    14 november 2015
    Wat kan jij boeiend schrijven. Ik zie het helemaal voor me.
  6. Anneke:
    16 november 2015
    Ha meid, ik loop een beetje achter dus ben al je verhalen aan het lezen.
    Mooi verslag van de bruiloft. Voelt een beetje als in Afrika, blanke gasten geven prestige he. Ik mis de foto van je outfit ook!